Senin, 03 Oktober 2011

Cacing & Bahaya Minuman Keras

Suatu pagi yang indah di sebuah sekolah dasar, seorang guru yang begitu berdedikasi mengajar anak-anak muridnya tentang betapa bahayanya minuman keras kepada mereka.

“Coba perhatikan murid-murid.. lihat bagaimana saya akan memasukkan cacing ini kedalam gelas, perhatikan betul-betul.. Cacing yang sebelah kanan saya, akan saya masukkan ke dalam air mineral sedangkan cacing yang sebelah kiri saya akan masukkan ke dalam arak. Perhatikan betul-betul.”

Semua mata tertuju pada kedua ekor cacing itu. Cacing yang berada dalam gelas yang berisi air mineral itu berenang di dasar gelas, sedangkan cacing yang berada di dalam arak tergeletak lalu mati. Si guru tersenyum lebar melihat anak-anak muridnya memberikan perhatian pada pelajarannya.

“Baiklah murid-murid, apa yang kamu dapat dari pelajaran yang saya tunjukkan tadi??”

Dengan penuh yakin anak-anak muridnya menjawab,

Untuk menghindari cacingan… minumlah arak…